Flow, alleen voor sporters…?

Flow…. Hoe vaak hebben we sporters er  al niet over horen pratenDat unieke gevoel waarbij alles lijkt te kloppen, waarin je oneindig zou kunnen blijven doorgaan en je je beste prestaties schijnbaar zonder moeite neerzet.

Op wikipedia vind je de volgende definitie: “Flow refereert aan een mentale toestand waarin een persoon volledig  opgaat  in zijn of haar bezigheden. Flow wordt gekenmerkt door op de betreffende acties gerichte energie en activiteit, volledige betrokkenheid daarbij, alsmede het feit dat men de activiteiten succesvol uitvoert.”

Nu hoor ik je al denken, allemaal goed en wel,  maar wat kan ik hier nu mee?

Wel, ik heb tweemaal goed nieuws.

Ten eerste is flow niet uitsluitend gereserveerd voor sporters. Iedereen kan flow ervaren, dus niet enkel atleten. Kan je je voorstellen hoe leuk het zou zijn om dat unieke gevoel van flow regelmatig in je werk te ervaren. Helaas is dat zeldzaam…. We zijn vaak meer bezig met stress, net het omgekeerde van flow…

Ten tweede, flow overkomt je niet zomaar. Je kan bewust zelf stappen gaan zetten om meer flow te ervaren. Flow ontstaat namelijk als er een perfecte balans is tussen de uitdagingen die je ervaart en de vaardigheden die je op dat moment hebt.

Wanneer we naar onderstaand schema kijken, zien we duidelijk waar ‘flow’ zich situeert. De strook waar je vaardigheden perfect in balans zijn met de uitdagingen waarmee je geconfronteerd wordt. Zo zie je ook dat je zelfs met beperkte vaardigheden flow kan ervaren, zolang je er maar voor zorgt dat je vaardigheden in evenwicht blijven met de uitdagingen.

Voorbeeld:

            Iemand die pas leert zwemmen kan gerust flow ervaren als hij 10 meter zonder hulp
zwemt. Vaardigheden (beginnend zwemmer) en uitdaging (10 meter alleen
zwemmen) zijn in evenwicht. Vraag je echter om met die beperkte vaardigheden,
5000 m te zwemmen, dan is de balans niet meer in evenwicht en zal
de stressfactor te groot worden.
Flow is dan onmogelijk!

Wanneer we dit projecteren naar een professionele omgeving zie je dat je maximale flow ervaart als de “vaardigheden/uitdagingen-balans” in evenwicht is. Gevaar ontstaat wanneer dat niet meer het geval is. Wordt er van jou veel meer verwacht dan de vaardigheden die je op dat moment hebt, dan ligt er een burn-out op de loer. Je zal constant op de tippen van je tenen moeten lopen om te realiseren wat van je verwacht wordt. En omgekeerd loop je het risico tegen een bore-out aan te lopen als je vaardigheden veel te hoog zijn in verhouding met wat je moet doen. Je gaat je dan vervelen.

Wat staat er voor jou dus op het programma deze week:

  • Stel vast wat je vaardigheden zijn

  • Vraag je af waar voor jou de uitdaging ligt

  • Ga na of deze in balans zijn

Ik wil nogmaals benadrukken dat het echt de moeite loont om deze balans eens onder de loep te nemen. Hoewel je niet elke minuut van de dag flow zult ervaren, zal je werk je veel meer voldoening geven. Wat jou en je onderneming alleen maar ten goede zal komen!

Comments are closed.